Travel conditions

1. Allmänna villkor

Vi har åldersgräns 18 år för att beställa en biljett på Lindbergs Buss, däremot behöver du inte vara minst 18 år för att få resa.
Alla priser är inkl. moms, och bokningar som görs är bindande.
Vi reserverar oss för ev. slutförsäljning samt felskrivningar.

2. Bokning

Samtliga resenärer måste kunna visa upp giltigt färdbevis. Förare är alltid skyldig att kontrollera giltighet av biljett och bokningsnummer. Med biljett menas i detta sammanhang antingen det utskrivna dokumentet med tillhörande bokningsnummer eller bara själva bokningsnumret samt verifikat som styrker rätten till eventuell rabatt.

Det åligger resenären att kontrollera att uppgifterna på biljetten/biljettnumret överensstämmer med sträcka, tid och datum som beställts.

Biljetter går att boka via

  • Bokning och betalning via internet
  • Bokning via internet och betalning på bussen
  • Telefonbokning på 019-31 50 50 och betalning på bussen

Typer av biljetter som går att köpa

  • Enkel resa
  • Tur & retur samma dag
  • Tur & retur olika dagar

Resenär utan förbokad biljett åker med i mån av plats, och löser då sin biljett ombord.

Samtliga priser gäller oavsett ålder, barn - vuxen som pensionär.

Outnyttjad resa återbetalas ej.

3. Betalningsalternativ

Lindbergs Buss använder Klarna som leverantör, de erbjuder betalning via kort, direktbank/internetbank och faktura.

För dig som bokar biljetterna hos återförsäljare betalas biljetterna direkt på plats hos respektive återförsäljare.

Observera att biljetter som är köpta hos återförsäljare måste bokas av hos respektive återförsäljare i de fall avbokning blir aktuellt.

4. Om- och avbokningsskydd

Om- och avbokningsskydd kan endast tecknas i samband med bokning av biljetten. Det kan således inte köpas till på en redan inhandlad biljett. Priset för detta är 30 SEK per person och resväg. 

Särskilda villkor gäller resenärer som bokat och betalat sin resa med Rabattkort, läs mer här.

5. Biljett och bokningsbekräftelse

I samband med ditt köp skickas en bokningsbekräftelse ut till dig, den skickas till den e-postadress och mobiltelefonnummer som du har angivit.

En bokningsbekräftelse ska kunna visas upp i samband med ombordstigning på bussen.

6. Rabatter: Över-dagen resa och rabattkort.

Lindbergs Buss erbjuder en rabatt när du som kund bokar en dagsresa. Dagsresa betyder att både tur- och returresa infaller samma dag. Aktuella priser finns här(Gör länk)

För dig som reser ofta med oss finns även alternativet Rabattkort. Läs mer om Rabattkortet här.

7. Avbokning

För att få din biljett återbetald i samband med avbokning krävs att resan avbokas senast 1 timme före avgång, samt att biljetten har ett tecknat Avbokningsskydd. Avbokningsskyddet återbetalas inte.
Biljetter som är bokade hos någon av våra återförsäljare måste bokas av hos respektive återförsäljare.

8. Bagage

Max tillåtet bagage per resenär motsvarar 2st resväskor samt 1st handbagage. Endast handbagage får tas ombord på bussen, resväskor placeras i bussens bagageutrymme. Handbagage skall placeras på bagagehyllorna eller under stolsitsen. Av säkerhetsskäl får inget bagage placeras i bussens mittgång.
Det är resenärens egen skyldighet att märka sitt bagage med namn och adress, samt kontrollera vid avstigning att hen tar med sig rätt bagage från bussen.

För ersättning av förlorat eller skadat bagage hänvisar vi till resenärens egna hem- eller reseförsäkring.
Lindbergs Buss AB ersätter inte skadat eller förlorat bagage!
Vid kvarglömda föremål, vänligen kontakta vår hittegodsavdelning här.

Farligt bagage är inte tillåtet ombord på bussen. Som farligt bagage bedöms vapen, explosiva och/eller brandfarliga ämnen, smitbärande och/eller frätande ämnen. Föraren har rätt att neka resenär att ta med bagage ombord eller i bagageutrymmet på bussen.

9. Bussar

Trafiken utförs normalt med turistbussar utrustade med säkerhetsbälten, toalett, klimatanläggning samt fällbara säten.
De flesta av våra bussar är även utrustade med öppet Wifi och eluttag på 230V.

Säkerhetsbälten finns på alla platser och skall enligt lag användas. Alla barn oavsett storlek och ålder skall ha en egen sittplats. Det är respektive målsman som ansvarar för att sitt barn kan sitta fastspänd i bussen.

10. Barn och ungdom

Lindbergs Buss AB tar inte särskilt ansvar för barn och/eller ungdomar som reser med oss. Det är alltid respektive målsman som har det yttersta ansvaret för sitt eget barn.

Om man som målsman bedömer att barnet inte är moget att resa ensam på våra bussar så rekommenderar Lindbergs Buss AB att man inte låter barnet resa ensam.

Lindbergs Buss AB rekommenderar alltid att man som målsman lämnar en lapp med kontaktuppgifter till dem som lämnar ensamresande barn, samt till dem som möter ensamresande barn. Även om barnet har en mobiltelefon med samtliga kontaktuppgifter så är det inte säkert att den personen som vill hjälpa barnet vid en krissituation vet hur hen ska göra för att låsa upp startskärmen på telefonen, inte heller navigera sig i telefonen.

11. Synpunkter / Reklamationer

Har du synpunkter på din resa är du välkommen att kontakta oss på info@lindbergsbuss.se eller Lindbergs Buss AB, Glanshammarsvägen 82, 703 69 Örebro.

Vid reklamation måste du alltid bifoga aktuell biljett eller biljettnummer för den aktuella resan. Reklamationen skall vara oss tillhanda senast åtta dagar efter den aktuella resan.

12. Förseningar / Restidsgaranti

Samtliga passagerare skall vara på plats minst 10 min före avgång för påstigning/ avcheckning samt för att hinna packa in bagage.

När vår buss är försenad till ankomstort med mer än 60 minuter mot våra angivna tider i tidtabellerna har kunden rätt till kompensation.
Ersättning utgår då till resenär med en (1) fri enkelresa motsvarande den drabbade resan.
Uppgår förseningen till mer än två (2) timmar ersätts resenären med två (2) enkelresor motsvarande den drabbade resan. Ersättning utgår i form av presentkort.
Kontant betalning utbetalas ej.
Presentkortet kan sedan användas vid köp av ny resa med Lindbergs Buss.

Om förseningen orsakas av väder, trafikstörningar eller andra yttre omständigheter (Force majeure) som Lindbergs Buss inte råder över, utgår ingen kompensation.

13. Resenären

Föraren har rätt att neka resenärer och/eller resgods ombord på bussen, om risk för skada bedöms eller om andra resenärers rättighet och/eller säkerhet äventyras. Det åligger i resenärens ansvar att följa angivna regler och rätta sig efter förarens instruktioner.

Många använder idag smartphone, lap top och annan elektronisk utrustning för att underhålla sig under resans gång. Detta tycker vi är jättebra och vi ser gärna att just du får en trevlig resa ombord på Lindbergs Buss, men vi vill samtidigt be dig att visa hänsyn till dina medresenärer.

14. Djur

Lindbergs Buss har en policy som säger att inga djur är tillåtna ombord på våra bussar.
Detta till hänsyn för allergiker samt platsåtgång.

15. Hållplatser

Lindbergsbuss stannar endast vid de hållplatser som finns angivna i tidtabellen.
På- och avstigning måste göras på bokad hållplats!

Det är ofta flera bussar som kör dagturen till Stockholm och vid dessa tillfällen angör inte alla bussar alla påstigningsplatser.

Vi garanterar inte att resenärer från olika påstigningsplatser kommer att få resa med samma buss.

16. Klarna faktura

 

Vi använder Klarna Checkout som betallösning. Se nedan vilka betalalternativ som finns tillgängliga.

Genom att klicka på "Bekräfta Bokning" godkänner du Klarnas villkor samt våra köpvillkor

Vänligen observera att vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du på klarna.com.
För information om din betalning, kontakta Klarnas Kundservice.
Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.com, under ”Mina sidor”.

 

Få först. Betala sen.

Få en faktura på ditt köp, som skickas per e-post till den angivna e-postadressen.
Fakturan har 14 dagars betaltid, men du kan själv välja att förlänga den.

När du väljer faktura övertar Klarna rätten att få betalt och din betalning av fakturan går därmed till Klarna.

Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura.

 

Betala direkt.

Betala direkt med ditt anslutna bankkonto, och verifiera dig med BankID.
Aktivera tjänsten genom att logga in hos Klarna via app eller hemsida.


Klarna kortbetalning.

Betala med kort i samband med ditt köp, och ange dina kortuppgifter.
Vidare verifiering med BankID kan skilja sig beroende på bank.

Inga kortuppgifter lagras hos oss, de sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade.

17. Swish

 

Vid val av betalning med Swish så kommer vi att skicka en betalningsförfrågan till din Swish-app, det sker i samband med att du bekräftar din bokning.

Observera att det mobiltelefonnummer du skriver in under bokningsprocessen är det som kommer tillfrågas via Swish.